Utvärderar marknaden inför lansering
15 mars, 2022
Stora möjligheter eller en mättad marknad. Analysverktyget Drugstats ger möjlighet att utvärdera marknadens förutsättningar före lansering.
Drugstats är ett webbaserat verktyg som ger ingående och lättöverskådlig information om vilka läkemedel som förskrivs i den svenska vården fördelat på ålder, kön, region, verksamhetsinriktning och förskrivningsperiod.
Användare får detaljerade insikter som kan användas för att analysera potentialen för ett läkemedel på en viss marknad. Drugstats ger svar på vilka läkemedel som förskrivs och hur mycket som förskrivs.
– Konkurrensen på marknaden är hård och för att kunna fatta rätt beslut behövs ett kvalificerat beslutsunderlag. Att kunna utvärdera marknadens förutsättningar före lansering kan vara avgörande för hur framgångsrik lanseringen blir, säger Lisa Axelsson, Portfolio Manager på Bonnier Healthcare.
Överraskande förskrivningsmönster
Med Drugstats lär användare känna marknaden bättre. Verktyget används av både original- och generikabolag.
– Många av våra Drugstats-kunder är originalbolag men vi märker av ett tydligt ökat intresse från generikabolag, säger Lisa Axelsson.
Med Drugstats får användare även fördjupade och nya insikter i ett läkemedels förskrivningsmönster och det går till exempel att se hur förskrivningen sett ut i en viss region under en viss period.
– Det gör Drugstats till ett värdefullt verktyg i marknadsarbetet. Genom att analysera förskrivningsmönstren före, under och efter en marknadsinsats så får man svart på vitt hur effektiv en insats har varit. Drugstats kan även användas för att identifiera regioner med sämre förskrivning och därmed signalera var marknadsinsatser är nödvändiga, säger Lisa Axelsson.
Användarvänligt
Drugstats har ett intuitivt gränssnitt med tydliga funktioner. Användare kan välja att söka på ett specifikt läkemedel eller en aktiv substans. Datan presenteras överskådligt och strukturerat i olika flikar och all data går enkelt att exportera till Excel.
– Våra kunder tycker att Drugstats är både enkelt och smidigt att använda. Det går snabbt att få insikter och det finns stora möjligheter att anpassa användningen av verktyget för att möta precis de behov som man har i den egna verksamheten, säger Lisa Axelsson.
För ytterligare information, kontakta Lisa Axelsson, Portfolio Manager, Bonnier Pharma Insights: +46 (0) 70 205 71 72 eller lisa.pm.axelsson@bonnierpharmainsights.se
Vill du få en tydligare marknadsöverblick?
En effektiv analys – med Pharma Monitor Express kan läkemedelsbolag enkelt både överblicka och noggrant studera marknaden. Pharma Monitor Express är ett affärsoptimerande analysverktyg som visualiserar försäljningsstatistik och lägger grunden för en [...]
Pharma Monitor Express – Nu i uppdaterad version
Färre steg fram till analys – nya funktioner i Pharma Monitor Express gör verktyget tillgängligt för fler inom organisationen. – Vi ville korta ned tiden det tar att få fram informationen. [...]
Uppdaterad upphandlingsdata i ett modernt gränssnitt
– Våra kunder uppskattar hur enkelt det är att använda Monitend, säger Lisa Axelsson, Portfolio Manager, Bonnier Pharma Insights. Monitend synkroniserar ett flertal datakällor för att göra insamlingen och presentationen av [...]
Så effektiviseras marknadsinsatserna
Vem förskriver läkemedel och i vilken region sker förskrivningen? Med det webbaserade analysverktyget Drugstats går det att följa förskrivningsutvecklingen över tid. Drugstats ger ingående och lättöverskådlig information om vilka läkemedel som [...]
Utvärderar marknaden inför lansering
Stora möjligheter eller en mättad marknad. Analysverktyget Drugstats ger möjlighet att utvärdera marknadens förutsättningar före lansering. Drugstats är ett webbaserat verktyg som ger ingående och lättöverskådlig information om vilka läkemedel som [...]
“Sätter agendan för samtalet” – Kanaler för både patient och profession i Skandinavien
Effektiv marknadsföring för hela Skandinavien. Att annonsera i Bonnier Healthcare Groups kanaler ger läkemedelsbolagen flera fördelar. Med väletablerade mediekanaler på samtliga skandinaviska marknader kan Bonnier Healthcare Group erbjuda sina kunder effektiv [...]
Snabb marknadsanalys när du behöver det
Monitend hjälper dig att fastställa nya marknadsmöjligheter på sjukhusmarknaden. Med Monitends marknadsanalys kan du snabbt svara på frågan hur intressant en specifik produktmarknad är. I tre enkla steg hjälper verktyget dig [...]
Detaljerad förskrivningsdata stöttar marknadsarbetet
Hur effektiva är era marknadsinsatser? Analysverktyget Drugstats visar om ni når de uppsatta målen. Drugstats ger användare lättöverskådlig information om vilka läkemedel som förskrivs i den svenska vården fördelat på ålder, [...]
Tidsbesparing med användarvänligt prissättningsverktyg
God marknadsöverblick, förenklad datainsamling och mer tid för analys – med prissättningsverktyget Nimnis kan företag optimera sin prissättning av utbytbara läkemedel i Sverige, Danmark och Finland. Nimnis ger företag en lättillgänglig [...]
Vassare verktyg ger bättre upphandling av läkemedel
Bonnier Pharma Insights verktyg Monitend ger kunderna ökade möjligheter till förbättrad ROI på upphandlade läkemedel i slutenvården. I slutet av april lanserade Bonnier Pharma Insights (ett varumärke inom Bonnier Healthcare Sweden) [...]
Vill du få en tydligare marknadsöverblick?
En effektiv analys – med Pharma Monitor Express kan läkemedelsbolag enkelt både överblicka och noggrant studera marknaden. Pharma Monitor Express är ett affärsoptimerande analysverktyg som visualiserar försäljningsstatistik [...]
Pharma Monitor Express – Nu i uppdaterad version
Färre steg fram till analys – nya funktioner i Pharma Monitor Express gör verktyget tillgängligt för fler inom organisationen. – Vi ville korta ned tiden det [...]
Uppdaterad upphandlingsdata i ett modernt gränssnitt
– Våra kunder uppskattar hur enkelt det är att använda Monitend, säger Lisa Axelsson, Portfolio Manager, Bonnier Pharma Insights. Monitend synkroniserar ett flertal datakällor för att [...]
Så effektiviseras marknadsinsatserna
Vem förskriver läkemedel och i vilken region sker förskrivningen? Med det webbaserade analysverktyget Drugstats går det att följa förskrivningsutvecklingen över tid. Drugstats ger ingående och lättöverskådlig [...]
Utvärderar marknaden inför lansering
Stora möjligheter eller en mättad marknad. Analysverktyget Drugstats ger möjlighet att utvärdera marknadens förutsättningar före lansering. Drugstats är ett webbaserat verktyg som ger ingående och lättöverskådlig [...]
“Sätter agendan för samtalet” – Kanaler för både patient och profession i Skandinavien
Effektiv marknadsföring för hela Skandinavien. Att annonsera i Bonnier Healthcare Groups kanaler ger läkemedelsbolagen flera fördelar. Med väletablerade mediekanaler på samtliga skandinaviska marknader kan Bonnier Healthcare [...]
Snabb marknadsanalys när du behöver det
Monitend hjälper dig att fastställa nya marknadsmöjligheter på sjukhusmarknaden. Med Monitends marknadsanalys kan du snabbt svara på frågan hur intressant en specifik produktmarknad är. I tre [...]
Detaljerad förskrivningsdata stöttar marknadsarbetet
Hur effektiva är era marknadsinsatser? Analysverktyget Drugstats visar om ni når de uppsatta målen. Drugstats ger användare lättöverskådlig information om vilka läkemedel som förskrivs i den [...]
Tidsbesparing med användarvänligt prissättningsverktyg
God marknadsöverblick, förenklad datainsamling och mer tid för analys – med prissättningsverktyget Nimnis kan företag optimera sin prissättning av utbytbara läkemedel i Sverige, Danmark och Finland. [...]
Vassare verktyg ger bättre upphandling av läkemedel
Bonnier Pharma Insights verktyg Monitend ger kunderna ökade möjligheter till förbättrad ROI på upphandlade läkemedel i slutenvården. I slutet av april lanserade Bonnier Pharma Insights (ett [...]