Upplysningskampanjer stöttar patientens vårdresa
15 januari, 2021
Att informera patienter om vilken vård och behandling de har rätt till. Det är ett av syftena med Netdoktors upplysningskampanjer.
Patienter som inte är medvetna om sina rättigheter riskerar att få en sämre vårdresa. En viktig del i upplysningskampanjerna är därför att väva in kunskap om patienträttigheter vilket ökar möjligheterna för en optimal behandling.
– Det finns ett behov av att upplysa patienterna om vilken vård och behandling de faktiskt har rätt till. Många patienter fastnar i primärvården. De blir inte remitterade till specialistvård och får inte tillgång till läkemedel som skulle kunna göra en avsevärd skillnad, säger Besima Aho, publisher och ansvarig utgivare för Netdoktor.
Målgruppen är patienter och anhöriga
Netdoktor har erbjudit upplysningskampanjer kring ett flertal diagnoser i cirka 10 år. Upplysningskampanjerna riktar sig mot patienter inom en viss diagnosgrupp men även mot patienters anhöriga samt mot personer med symptom som skulle kunna tyda på att de bär på sjukdomen.
– Vi vill stärka patienterna genom att lära dem mer om sin sjukdom. Det innefattar bland annat att utbilda dem om orsakerna bakom sjukdomen, vilka behandlingar som finns tillgängliga och hur de kan agera för att med enkla medel få ett bättre liv med sjukdomen, säger Besima Aho.
Efter upplysningskampanjen får patienterna delta i en marknadsundersökning och svara på frågor om hur de upplevt vården och behandlingen samt vilken livskvalitet de har. Den insamlade datan ligger till grund för artiklar och informationsmaterial som Netdoktor använder i opinionsbildande syfte.
– I våra marknadsundersökningar ser vi att vården är ojämlik i vissa regioner och där kan vi göra insatser i just de regionerna genom att skriva debattartiklar och arrangera runda bords-samtal med politiker och beslutsfattare, säger Besima Aho.
Spelar viktig roll i patientens vårdresa
Upplysningskampanjerna spelar idag en viktig roll i många patienters vårdresa och en majoritet av de deltagande patienterna tar efter kampanjen kontakt med vården för att diskutera om deras behandling har varit optimal. I takt med att behandlingsarsenalen i vården blir större, desto svårare kommer det att vara för patienter att följa med i utvecklingen och behovet av stöd och information kommer sannolikt att öka under de kommande åren.
– Cancerområdet, där man pratar mycket om precisionsmedicin och målstyrda behandlingar, är ett exempel där det kommer att finnas stora behov. Sjukvården i Sverige är i stora delar väldigt bra men är man inte påläst så kan man lätt falla mellan stolarna. Här gör vi en skillnad för patienterna, säger Besima Aho.
För ytterligare information, kontakta Annika Östholm, försäljningschef BHS Market Solutions: +46 (0)70 669 79 40 eller annika.ostholm@bonnierhealthcare.se
Digital marknadsföring – trender och insikter
Möt Brand Studio, en del av Bonnier News som har arbetat med att skapa innehåll för våra kunder i över 10 år. På frukosteventet får du ta del av hur man [...]
Precision i marknadsföringen – rätt budskap till rätt målgrupp
Planerar du dina aktiviteter inför 2024? Netdoktor har den perfekta lösningen för att du ska kunna nå din målgrupp vid rätt tidpunkt. Varför bör du välja Netdoktor? Insikter från 20 års data: [...]
Så bidrar Netdoktor till upplysta och stärkta patienter
Genom en ny satsning får patienter inom olika diagnosområden skräddarsytt material en gång i månaden, i så kallade kunskapsbrev. Satsningen är en del av det som genomsyrar Netdoktors arbete – nämligen [...]
Kunskapsbrev bidrar till stärkta patienter och ökad delaktighet i vården
“Många patienter och närstående upplever att de inte får tillräckligt med information om sjukdomen, behandlingen eller de skyldigheter som vården faktiskt har enligt patientlagen. Det visar flera enkätundersökningar som Netdoktor gjort [...]
Samarbete med Specialistföreningar
Bonnier Healthcare Sweden arbetar för att kunskapssäkra vården. I varje enskilt möte med vården ska patienten känna sig trygg i att den personal man träffar har tillgång till aktuell och evidensbaserad [...]
Svårt att nå din patientgrupp? Vi kan hjälpa dig
“Stora men även små, riktigt små, patientgrupper nås av Netdoktor genom våra registrerade och återkommande användare”, säger Besima Aho, publisher och ansvarig utgivare på Netdoktor. Netdoktor.se har sedan starten för över [...]
Patientversion av nationella vårdprogrammet bröstcancer
Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer. För de kvinnor i Sverige som lever med bröstcancer är effektiv och jämlik vård livsviktigt och avgörande. – För att uppnå en god bröstcancervård [...]
Journalhjälpen – ny tjänst ska hjälpa patienter att förstå journaltext
Den nya tjänsten, Journalhjälpen, ska hjälpa patienter att förstå journaltext, undersökningssvar och provsvar. Genom Journalhjälpen i Netdoktor Aktiv patient får patienter möjligheten att förstå innehållet i sin egen patientjournal och därmed [...]
Ökad kunskap om nya läkemedel och behandlingar
Kunskapshöjande och framtagna i samarbete med oberoende ämnesexperter – Bonnier Healthcare är idag en ledande leverantör av kvalitativa digitala utbildningar för både patienter och personal inom hälso- och sjukvården. Bonnier Healthcares [...]
Pressmeddelande: Stort informationsbehov om atopiskt eksem
Ny patientutbildning ska öka kunskapen om egenvård och behandling hos patientgruppen Närmare en miljon svenskar lever med atopiskt eksem – för många är det en mild sjukdom men för en hel [...]
Digital marknadsföring – trender och insikter
Möt Brand Studio, en del av Bonnier News som har arbetat med att skapa innehåll för våra kunder i över 10 år. På frukosteventet får du ta del av hur man [...]
Precision i marknadsföringen – rätt budskap till rätt målgrupp
Planerar du dina aktiviteter inför 2024? Netdoktor har den perfekta lösningen för att du ska kunna nå din målgrupp vid rätt tidpunkt. Varför bör du välja Netdoktor? Insikter från 20 års data: [...]
Så bidrar Netdoktor till upplysta och stärkta patienter
Genom en ny satsning får patienter inom olika diagnosområden skräddarsytt material en gång i månaden, i så kallade kunskapsbrev. Satsningen är en del av det som genomsyrar Netdoktors arbete – nämligen [...]
Kunskapsbrev bidrar till stärkta patienter och ökad delaktighet i vården
“Många patienter och närstående upplever att de inte får tillräckligt med information om sjukdomen, behandlingen eller de skyldigheter som vården faktiskt har enligt patientlagen. Det visar flera enkätundersökningar som Netdoktor gjort [...]
Samarbete med Specialistföreningar
Bonnier Healthcare Sweden arbetar för att kunskapssäkra vården. I varje enskilt möte med vården ska patienten känna sig trygg i att den personal man träffar har tillgång till aktuell och evidensbaserad [...]
Svårt att nå din patientgrupp? Vi kan hjälpa dig
“Stora men även små, riktigt små, patientgrupper nås av Netdoktor genom våra registrerade och återkommande användare”, säger Besima Aho, publisher och ansvarig utgivare på Netdoktor. Netdoktor.se har sedan starten för över [...]
Patientversion av nationella vårdprogrammet bröstcancer
Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer. För de kvinnor i Sverige som lever med bröstcancer är effektiv och jämlik vård livsviktigt och avgörande. – För att uppnå en god bröstcancervård [...]
Journalhjälpen – ny tjänst ska hjälpa patienter att förstå journaltext
Den nya tjänsten, Journalhjälpen, ska hjälpa patienter att förstå journaltext, undersökningssvar och provsvar. Genom Journalhjälpen i Netdoktor Aktiv patient får patienter möjligheten att förstå innehållet i sin egen patientjournal och därmed [...]
Ökad kunskap om nya läkemedel och behandlingar
Kunskapshöjande och framtagna i samarbete med oberoende ämnesexperter – Bonnier Healthcare är idag en ledande leverantör av kvalitativa digitala utbildningar för både patienter och personal inom hälso- och sjukvården. Bonnier Healthcares [...]
Pressmeddelande: Stort informationsbehov om atopiskt eksem
Ny patientutbildning ska öka kunskapen om egenvård och behandling hos patientgruppen Närmare en miljon svenskar lever med atopiskt eksem – för många är det en mild sjukdom men för en hel [...]