Nordens ledande patientnätverk med fem miljoner unika besökare varje månad
6 mars, 2019
Bonnier Healthcare är det ledande patientnätverket i Norden genom Netdoktor.se, Lyfepond.se, NHI.no, Netdoktor.dk och Netlaakari.fi med cirka fem miljoner unika besökare varje månad.
– Vi drivs av visionen att med bättre kunskap skapa bättre villkor för alla som berörs av vården. Patienter och anhöriga får genom kunskap makt över sin och sina anhörigas tillstånd - och kan ställa krav, säger Fredrik Andersson, vd Bonnier Healthcare.
Bonnier Healthcare erbjuder nordiska koncept bland annat genom breda upplysningskampanjer. Genom åren har över ett tjugotal, så kallade, upplysningskampanjer genomförts vars syfte är att ge den senaste kunskapen inom ett diagnosområde och samla in data. Med hjälp av patientundersökningar samlas data och därigenom insikter om hur människor upplever sin sjukdom och den vård de erbjuds. Den data som genereras genom patientundersökningarna kan ge hälso- och sjukvården och beslutsfattare värdefull insikt om hur vården för en särskild patientgrupp kan förbättras.
– Upplysningskampanjerna bidrar starkt till att öka patienternas delaktighet i kontakten med sjukvården. Det blir ett effektivare möte med sjukvården, det ökar patientens följsamhet och förståelse för olika behandlingar och kan till och med driva på en sjukdomsutredning. En upplyst patient är också en patient som tar större ansvar för sin egen hälsa. Ofta är tidig diagnostik avgörande för en sjukdomsprognos och om patienten själv uppmärksammar symtom och riskfaktorer, så kan det leda till att patienten snabbare får korrekt behandling och därmed förhoppningsvis bättre livskvalitet, säger Mats Halldin, läkare och medicinsk chef på Netdoktor och den som utformar allt innehåll i en upplysningskampanj.
Drygt 100 000 patienter har genom åren lämnat upplysningar om sin sjukdom och många av dem har också genom egna ord beskrivit hur det är att leva med en kronisk sjukdom.
– Vi är redo att ta en större del i patientresan och vara med i vårdkedjan. Vi gör det delvis redan idag, såväl mot patient som profession, men kan vi hjälpa patienten ytterligare med större tillgänglighet till information, öka medvetenheten, kunskapen och ge patienten verktygen till att äga sin egen vård, så gör vi gärna det, säger Fredrik Andersson.
Kort om upplysningskampanjerna
Bonnier Healthcare genomför upplysningskampanjer kring sjukdomar som på olika sätt innebär allvarliga problem för en stor del av befolkningen.
Kampanjerna riktar sig till allmänheten och syftar till att ge människor insikt om faktorer som påverkar deras hälsa. Det sker dels genom att öka förståelsen för vad man själv kan göra för att upprätthålla eller uppnå en god hälsa, dels genom att öka kunskapen om vilka rättigheter man har till vad gäller vård och behandling vid sjukdom. Kampanjerna sker ofta i samarbete med patientorganisationer och faktagranskas av ledande expert på området.
Bonnier Healthcare finns i åtta länder
Bonnier Healthcare arbetar med Östersjön som hemmamarknad. Vår mission är att utveckla tjänster som sätter individen i centrum, med kunnig och effektiv vård och industri som individens stöd. Vi omsätter cirka 300 MSEK och finns i dagsläget i:
Sverige: Bonnier Academy, Bonnier Pharma Insights, Lyfepond, Medibas och Netdoktor
Norge: Dagens Medisin, Norsk Helseinformatikk
Danmark: Dagens Medicin, Netdoktor.dk
Finland: Netlääkäri.fi
Estland: Meditsiiniuudised, Terviseuudised
Polen: Puls Medycyny, Puls Farmacji
Tyskland: Gesinform/Deximed
Slovenien: Medicina Danes, Medicina & Ljudje
För mer information, bilder eller intervjuer, välkommen att kontakta:
Fredrik Andersson, vd Bonnier Healthcare, fredrik.andersson@bonnierhealthcare.se,
+46 725 620 591