Kroniker söker inte vård
9 juni, 2021
En undersökning som Netdoktor genomfört visar att en stor andel kroniker inte söker vård för sin diagnos. ”Därmed får de inte tillgång till behandlingar som skulle kunna göra skillnad”, säger Lova Karnell, affärsområdeschef Pharma på Bonnier Healthcare.
Inom ramen för Aktiv patient genomförde Netdoktor nyligen en enkätundersökning med psoriatiker som visar att cirka en fjärdedel av de svarande saknar regelbunden läkarkontakt för sin diagnos.
– Det är beklagligt. Söker man inte vård för sin sjukdom får man inte heller tillgång till behandlingar som skulle kunna göra stor skillnad, säger Lova Karnell.
En viktig roll
Att kroniker inte söker vård för sin diagnos kan bero på flera olika orsaker enligt Lova Karnell. En kan vara att man inte vill klaga och helt enkelt har accepterat en något sämre livskvalitet. En annan kan vara att kroniker är så vana att leva med sin diagnos att den faktiskt hamnar i skymundan under ett vårdmöte.
– Har man bara en kvart på sig så flyttas fokus till det som är mest akut. Men det kan även handla om brist på kunskap, att man inte känner till att det finns behandlingar som kan påverka hur man mår. Där spelar våra patientutbildningar en viktig roll, säger Lova Karnell.
Möjliga behandlingar
Netdoktor erbjuder sedan drygt tio år tillbaka patientutbildningar för ett flertal diagnoser och hälsotillstånd. Utbildningarna är möjliga tack vare ett ovillkorat ekonomiskt stöd från företag verksamma inom det aktuella sjukdomsområdet.
– Genom våra patientutbildningar har vi möjlighet att nå ut till patientgrupper och öka kunskapen om vad människor själva kan göra för att må så bra som möjligt. Men ett viktigt inslag är även att upplysa om vilka behandlingsmöjligheter som finns tillgängliga, säger Lova Karnell.
Sedan den första utbildningen om KOL lanserades för drygt 10 år sedan har över 150 000 patienter deltagit i utbildningar.
– Att utbilda kroniker ligger ofta på primärvården. Men de har inte ont om tid, och bristen på en fast läkarkontakt försvårar uppdraget. Vi fyller en lucka där och kan stärka patienterna i deras vårdresa med information om deras rättigheter och möjligheter, säger Lova Karnell.
För ytterligare information, kontakta Annika Östholm, försäljningschef BHS Market Solutions: +46 (0)70 669 79 40 eller annika.ostholm@bonnierhealthcare.se
Precision i marknadsföringen – rätt budskap till rätt målgrupp
Planerar du dina aktiviteter inför 2024? Netdoktor har den perfekta lösningen för att du ska kunna nå din målgrupp vid rätt tidpunkt. Varför bör du välja Netdoktor? Insikter från 20 års data: [...]
Så bidrar Netdoktor till upplysta och stärkta patienter
Genom en ny satsning får patienter inom olika diagnosområden skräddarsytt material en gång i månaden, i så kallade kunskapsbrev. Satsningen är en del av det som genomsyrar Netdoktors arbete – nämligen [...]
Kunskapsbrev bidrar till stärkta patienter och ökad delaktighet i vården
“Många patienter och närstående upplever att de inte får tillräckligt med information om sjukdomen, behandlingen eller de skyldigheter som vården faktiskt har enligt patientlagen. Det visar flera enkätundersökningar som Netdoktor gjort [...]
Samarbete med Specialistföreningar
Bonnier Healthcare Sweden arbetar för att kunskapssäkra vården. I varje enskilt möte med vården ska patienten känna sig trygg i att den personal man träffar har tillgång till aktuell och evidensbaserad [...]
Svårt att nå din patientgrupp? Vi kan hjälpa dig
“Stora men även små, riktigt små, patientgrupper nås av Netdoktor genom våra registrerade och återkommande användare”, säger Besima Aho, publisher och ansvarig utgivare på Netdoktor. Netdoktor.se har sedan starten för över [...]
Patientversion av nationella vårdprogrammet bröstcancer
Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer. För de kvinnor i Sverige som lever med bröstcancer är effektiv och jämlik vård livsviktigt och avgörande. – För att uppnå en god bröstcancervård [...]
Journalhjälpen – ny tjänst ska hjälpa patienter att förstå journaltext
Den nya tjänsten, Journalhjälpen, ska hjälpa patienter att förstå journaltext, undersökningssvar och provsvar. Genom Journalhjälpen i Netdoktor Aktiv patient får patienter möjligheten att förstå innehållet i sin egen patientjournal och därmed [...]
Ökad kunskap om nya läkemedel och behandlingar
Kunskapshöjande och framtagna i samarbete med oberoende ämnesexperter – Bonnier Healthcare är idag en ledande leverantör av kvalitativa digitala utbildningar för både patienter och personal inom hälso- och sjukvården. Bonnier Healthcares [...]
Pressmeddelande: Stort informationsbehov om atopiskt eksem
Ny patientutbildning ska öka kunskapen om egenvård och behandling hos patientgruppen Närmare en miljon svenskar lever med atopiskt eksem – för många är det en mild sjukdom men för en hel [...]
En kanal för att nå regionerna
Upplysningskampanjer kan bidra till bättre vård. Det säger Tina Norgren, förbundsordförande Psoriasisförbundet. ”De behövs för att beslutsfattarna ska få upp ögonen för att vården inte fungerar och behöver bli bättre.” Psoriasisförbundet [...]
Precision i marknadsföringen – rätt budskap till rätt målgrupp
Planerar du dina aktiviteter inför 2024? Netdoktor har den perfekta lösningen för att du ska kunna nå din målgrupp vid rätt tidpunkt. Varför bör du välja Netdoktor? [...]
Så bidrar Netdoktor till upplysta och stärkta patienter
Genom en ny satsning får patienter inom olika diagnosområden skräddarsytt material en gång i månaden, i så kallade kunskapsbrev. Satsningen är en del av det som [...]
Kunskapsbrev bidrar till stärkta patienter och ökad delaktighet i vården
“Många patienter och närstående upplever att de inte får tillräckligt med information om sjukdomen, behandlingen eller de skyldigheter som vården faktiskt har enligt patientlagen. Det visar [...]
Samarbete med Specialistföreningar
Bonnier Healthcare Sweden arbetar för att kunskapssäkra vården. I varje enskilt möte med vården ska patienten känna sig trygg i att den personal man träffar har [...]
Svårt att nå din patientgrupp? Vi kan hjälpa dig
“Stora men även små, riktigt små, patientgrupper nås av Netdoktor genom våra registrerade och återkommande användare”, säger Besima Aho, publisher och ansvarig utgivare på Netdoktor. Netdoktor.se [...]
Patientversion av nationella vårdprogrammet bröstcancer
Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer. För de kvinnor i Sverige som lever med bröstcancer är effektiv och jämlik vård livsviktigt och avgörande. – För [...]
Journalhjälpen – ny tjänst ska hjälpa patienter att förstå journaltext
Den nya tjänsten, Journalhjälpen, ska hjälpa patienter att förstå journaltext, undersökningssvar och provsvar. Genom Journalhjälpen i Netdoktor Aktiv patient får patienter möjligheten att förstå innehållet i [...]
Ökad kunskap om nya läkemedel och behandlingar
Kunskapshöjande och framtagna i samarbete med oberoende ämnesexperter – Bonnier Healthcare är idag en ledande leverantör av kvalitativa digitala utbildningar för både patienter och personal inom [...]
Pressmeddelande: Stort informationsbehov om atopiskt eksem
Ny patientutbildning ska öka kunskapen om egenvård och behandling hos patientgruppen Närmare en miljon svenskar lever med atopiskt eksem – för många är det en mild [...]
En kanal för att nå regionerna
Upplysningskampanjer kan bidra till bättre vård. Det säger Tina Norgren, förbundsordförande Psoriasisförbundet. ”De behövs för att beslutsfattarna ska få upp ögonen för att vården inte fungerar [...]